After Shave

Ik heb me nog nooit consequent geschoren, dus zijn er eigenlijk maar weinig mensen die mij kennen zonder baard.

Toen ik 16 werd kreeg ik van mijn vader een scheerapparaat maar heb dat eigenlijk alleen 

Baard...in 1981
Foto: Nelly Geerts
gebruikt om een baard te kweken. Dus veel scheren zodat er sneller haargroei optrad. Tja, ik vond een baard toen helemaal te gek, zeker omdat ik aanleg heb voor een babyface. Vanaf mijn zeventiende begon de haargroei dan ook al echt, maar was de baard die ik ermee produceerde niet beter dan die van catweazel. (Voor de mensen die nog weten wie dat was!)

Dit is ook lang zo gebleven, niet scheren en maar langer laten groeien. Uiteindelijk wordt je toch wat ouder en wijzer misschien en weet je dat het eigenlijk geen gezicht is. Dus gaat de trimmer erin en wordt het een baard die maatschappelijk aanvaard is. Nog steeds houd ik 'm niet vaak bij. Als ik zo over mijn kin strijk en het gevoel krijg dat tie toch wel erg lang wordt, dan is het tijd. (Ik kan nu eenmaal niet een ritme in mijn leven krijgen dat zegt "om de zoveel dagen is het tijd voor de baard....")

Wat ik ook van mijn vader heb meegekregen is het gebruik van aftershave. "Vinden de meisjes heerlijk" "Ja, maar Pa, ik heb een baard??? Dan gebruik je toch geen aftershave" "Juist wel jongen, juist wel..." Vanaf dat moment gebruik after shave zonder shave, eigenlijk ook niet after. Ik geef toe het lijkt een beetje op het vragen naar een broodje kaas, zonder kaas bij de snackbar, maar ja. Omdat ik de after shave toch eigenlijk alleen op mijn gezicht wil hebben en niet op mijn handen ben ik een vervent gebruiker van de depfles van Fresh Up. De after shave die erin zit is niet te nassen, maar het flesje is uitermate handig. Daar gooi ik dan mijn favoriete after shave van het moment in. Dat waren er altijd verschillende.



Nadeel van het werken als ochtendpresentator is dat je vroeg moet opstaan. Niet mijn favoriete bezigheid maar, je hebt wat over voor het werk dat je leuk vind. Alleen ik sta altijd laat op, liefst op het moment dat het eigenlijk al een beetje te laat is. Op een ochtend stond ik om kwart voor vijf in de douchecel en bleek er naar mijn zin te weinig after shave in het potje te zitten. Het was ook laat en het potje omspoelen had ik geen tijd voor. Dus maar iets gepakt en erbij gegooid. Rook nog best lekker ook. Eigen mix, à la Jeroen zullen we maar zeggen. Ik race met de auto naar werk. De technicus van dienst was een vrouw en die keek gaandeweg het programma steeds vreemder naar me.

Op een gegeven moment kwam de vraag: "Zeg, ik weet dat je coupe soleil op je hoofd kan nemen, maar welke kapper is met jou baard bezig geweest?" Tussen twee presentaties door snel naar de spiegel in de WC. Mijn baard was op sommige punten verbleekt en op andere punten juist donkerder terwijl ik toch eigenlijk een beetje rossige baard heb. Terug in de studio zakte de technicus haast door haar stoel van het lachen en werd ik steeds roder onder de vreemde blikken van mijn gasten die moeite hadden mijn vragen te beantwoorden omdat ze gebiologeerd naar mijn baard keken.

Ik ben de eerste denk ik die zijn baard heeft laten bijkleuren bij de kapper, waarbij al het personeel nog even kwam kijken hoe bizar het eruitzag. Als u ooit after shave ziet staan met als naam 'Jeroen', alleen kopen als het carnaval is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: